Tre röster: Vad är viktigt för dig i ditt arbete som skolsköterska just nu?
Förra veckan gick Skolsköterskornas kongress av stapeln i Norrköping. Över 1500 skolsköterskor från hela landet träffades för att fylla på med föreläsningar och nätverkande.
Samar Chatara, skolsköterska i Botkyrka kommun, utanför Stockholm
– Det är så mycket. Men om jag ska välja något så är det vikten av att upptäcka när barn mår dåligt psykiskt. Det behöver vi göra så tidigt som möjligt så att barnet, och ibland föräldrarna, kan få hjälp.
– Den psykiska ohälsan ökar och också frånvaron. Det har vi fokus på i skolvärlden just nu. Det har blivit tyngre att vara skolsköterska, med mycket ansvar. Men eleverna får också stöd från lärare och kurator.
Lina Persson, skolsköterska i Kalix kommun i Norrbotten
– Att vi arbetar i team och tar tillvara varandras kompetens. Det är rektor, specialpedagog, kurator och skolsköterska i elevhälsoteamet. Det är viktigt att vi har elevhälsomöten som fungerar bra. Vi följer elevernas mående, närvaro och måluppfyllelse. I slutänden strävar vi mot att stödja eleverna så att de når kunskapsmålen.
Anna Nyblad, skolsköterska i Västerås och Skultuna kommun i Västmanland
– Vi ska arbeta hälsofrämjande. Då är det viktigt att följa upp hälsan och även att barnen är trygga. Jag vill skapa en trygg relation, så att det märks att jag bryr mig och har tid. Jag vill att de ska våga komma och prata. Jag har bra, djupa samtal, som inte alltid har skolsköterskeperspektivet.
– Jag har de yngre barnen, från förskoleklass till årskurs tre. Men en del har redan då problem med oro och lite ångest. Det psykiska och fysiska måendet samspelar, det tänker jag alltid på. Om till ett exempel en tjej i trean kommer in och säger att hon är trött, så frågar jag om olika saker, som sömnen, men också vad hon ätit under dagen.