Semesterperioden har börjat och nu hör många medlemmar av sig till förbundet med frågor om hur de ska göra om de blir inkallade från sin ledighet för att stärka upp vården under krisen. 

– Det är en vanlig fråga som många ringer om just nu. Ganska många chefer säger till de anställda innan de ska gå på semester att "du får vara beredd på att jag kommer att ringa in er". Vi säger till alla medlemmar som ringer hit om detta att man har ingen skyldighet att svara i telefonen, på sms eller mejl på semestern. Man har ingen skyldighet att ha telefonen med sig. Vi rekommenderar alla medlemmar att stänga av telefonen, säger Annelie Nordström, rådgivare på Vårdförbundet Direkt. 

Om man då ändå svarar på ett sådant samtal, har arbetsgivaren rätt att bestämma att man måste bryta sin semester?

– Då kan man inte göra någonting, man är skyldig att inställa sig. Det här gäller alla offentligt anställda i kommuner och regioner, oavsett om man är sjuksköterska, läkare, sopgubbe eller busschaufför. När man jobbar offentligt har det alltid inneburit ett extra ansvar mot medborgarna, det har funnits med i avtalen så länge jag kan minnas. 

Missa inte det senaste från Vårdfokus - prenumerera på vårt nyhetsbrev

– Men direkt när ett sådant samtal kommer så ska man komma överens med chefen om vilken kompensation man ska få för att man avbryter sin semester. Vänta inte med det utan det ska göras direkt.

Vilket förhandlingsläge har man som anställd då om man ändå är skyldig att jobba?

– Man har en skaplig förhandlingsposition numera eftersom det är allt fler som hörsammar det här att inte ha telefonen på, så arbetsgivaren har inte lätt att hitta någon. Det finns i kollektivavtalet bestämmelser om vilken den minsta kompensationen är och det är att för varje ordinarie arbetsdag under bruten huvudsemester så får man en extra semesterdag plus att man får tillbaka den semester man förlorar. Det är minimum och vi rekommenderar att man tar i väldigt mycket mer än så.

Ska man kräva extra kompensation i form av pengar eller ledighet?

– Vi rekommenderar att man tar i när det gäller vilken betalning man ska ha eftersom alternativet för arbetsgivaren är att ta in bemanningspersonal som kostar mycket. Begär man mer ledighet kan det vara svårt att få ta ut den sedan. 

Vad säger ni till vårdpersonal som får dåligt samvete om de stänger av telefonen eftersom de känner solidaritet med sina arbetskamrater och patienter?

– Att de verkligen inte ska ha det. Allt det här som har hänt under våren och den dåliga bemanningssituationen är inte något de ska belasta sig själva för. Det är ingen mening med att fler ska gå in i väggen och bli sjuka, de behöver ledigheten för att kunna vara solidariska med personalen och patienterna senare. Vården ska fortgå hela året.