Färre studenter ger vfu-placeringarna höga betyg
Jönköping University behåller förstaplatsen i Vårdförbundet Students årliga vfu-ranking. ”Det bästa är att man ofta får en plats i närheten av där man bor”, säger studenten Ena Krunesic från Värnamo.
För sjunde året i rad har Vårdförbundet Student skickat ut en enkät med frågor om verksamhetsförlagd utbildning, vfu. De fyra huvudområdena var förberedelser inför placeringen, samverkan mellan verksamhet och lärosäte, handledning samt arbetsmiljö.
Totalt svarade 1 017 blivande sjuksköterskor, röntgensjuksköterskor och biomedicinska analytiker från 25 olika lärosäten. De fick möjlighet att betygsätta sin samlade upplevelse av vfu på en skala från ett till sex. Snittet blev 4,38 – vilket innebär ett trendbrott. De senaste tre åren har betyget nämligen höjts – 2021 var siffran 4,54. Bara hälften av deltagarna ger idag sin vfu-placering en femma eller sexa, något som oroar Vårdförbundet Student.
– Det går åt helt fel håll när en lägre andel av studenterna är nöjda med sin vfu, säger ordförande Anja Basic i ett pressmeddelande.
81 procent har känt sig utnyttjade
Arbetsmiljön och bemanningen är två faktorer som tycks bidra till sänkningen. 22 procent av studenterna har funderat på att välja ett annat yrke efter sin vfu och 81 procent har känt sig utnyttjade som extrapersonal på arbetsplatserna. Illavarslande, menar Anja Basic.
– Det är negativt för patientsäkerheten, kvaliteten på utbildningarna och ytterligare en negativ konsekvens av att vårdens arbetsgivare har problem att rekrytera och behålla rätt kompetens, säger hon.
Resultaten har som vanligt sammanställts i en rapport, där de lärosäten med högst betyg presenteras. Jönköping University behåller förstaplatsen.
– Vi anser att kvalitet i vfu grundar sig i goda relationer med verksamheten, en tydligt struktur som innefattar representanter från utbildning och alla verksamhetsområden samt delaktighet av lärare, studenter och handledare. Det viktigaste är medmänsklighet som ett ledord i vården, säger vfu-samordnare Charlott Lindholm till Vårdfokus.
Vfu-enkäten 2022
1017 blivande sjuksköterskor, röntgensjuksköterskor och biomedicinska analytiker svarade i Vårdförbundet Students årliga vfu-enkät.
Helhetsbetyget för deras vfu-upplevelser blev 4,38 (på en skala mellan 1 och 6). Det är sämre än de senaste tre åren, då nöjdheten ökat. 2021 var snittet 4,54.
81 procent uppgav att de känt sig utnyttjade som gratis arbetskraft.
41 procent hade någon gång blivit handledda av personer ur en annan profession.
6,5 procent hade haft en och samma handledare en hel vfu-period. Över hälften hade erfarenhet av fyra-fem handledare under samma period.
54 procent ansåg att handledaren ”sällan” eller ”aldrig” hade kunskaper om studentens kursplan.
”Jag känner att jag haft tur”
Ena Krunesic tar examen från sjuksköterskeprogrammet vid Jönköping University i juni. Under sina tre år har hon avverkat fem vfu-perioder av olika längd.
– Det har funkat väldigt bra. Jag känner att jag har haft tur. Det är en omställning att gå från skolbänken till vfu. För mig som ensamstående småbarnsmamma har det varit ett pussel, bland annat med tidigare morgnar. Därför är jag mest nöjd med att universitetet försöker anpassa placeringarna efter var studenten bor, säger Ena Krunesic, som själv är bosatt i Värnamo.
En vfu-period hamnade hon i Gnosjö två mil bort, men resten har varit på hemorten där det bland annat finns ett sjukhus.
I Vårdförbundet Students enkät svarade en stor andel, 54 procent, att handledaren ”sällan” eller ”aldrig” hade kunskap om kursplanen. 41 procent hade erfarenhet av att bli handledd av en person från en annan profession än den som studenten pluggade till. Bara 6,5 procent hade haft samma handledare en hel vfu-period. Det vanligaste tycks vara fyra eller fem olika.
Ena Krunesic tycker att hon haft bra stöttning av sina handledare på de flesta vfu-platserna.
– Det har varit både nyare och äldre sköterskor. Jag tycker att de både har haft kunskaper och tagit till sig handledarrollen på ett bra sätt. Vi har haft kontakt i förväg, eftersom universitet berättat i god tid var man ska vara.
Det som skilt sig mest åt mellan placeringarna är hur mycket eget ansvar hon fått ta.
– På två ställen kände jag att jag inte blev ”släppt” utan mest fick gå bredvid. Men det var under korta vfu-perioder på två veckor. Jag vet inte om det berodde på att handledaren inte litade på mig eller om inställningen där var att studenter skulle iaktta och se vad sjuksköterskorna gjorde, säger Ena Krunesic.
Några gånger har hon känt sig utnyttjad som gratis arbetskraft.
– Men då sa jag till. Det kunde vara att handledaren bett oss att läsa in oss på en patient, men att undersköterskorna då sagt åt oss att det är bättre att vi hjälper till och bäddar sängar än att vi inte gör någonting, säger Ena Krunesic.
Arbetsmiljön har hon upplevt som skiftande, men inte avskräckande.
– Jag kan tycka att det blir lite opersonligt på vissa avdelningar på sjukhuset eftersom det finns så mycket personal där.
Därför har hon valt att arbeta inom hemsjukvården i Värnamo kommun efter examen.
– Jag slutar skolan på fredagen och börjar jobbet på måndagen. Det är mycket att göra och mycket att kunna, men jag upplever att man får en nära relation till patienterna, säger Ena Krunesic.
Ny trea på listan
Tvåa på listan över bästa vfu-lärosäten är Högskolan Kristianstad, som därmed behåller sin andraplats från förra året. Trean är däremot ny: Röda Korsets högskola.
Sjuksköterskestudenten Linus Lindén har tidigare berättat om problem med sena vfu-scheman i Vårdfokus. Trots det gav han sitt lärosäte en femma i helhetsbetyg i studentenkäten.
– Jag är överlag nöjd med mina vfu-placeringar, men det finns alltid grejer som kan förbättras, säger han.
Just nu är han ute på sin sjätte vfu, denna gång på en vårdcentral. Anledningen till att Röda Korsets högskola hamnat högt i rankingen tror han delvis beror på att studenterna har mycket praktik jämfört med andra sjuksköterskeutbildningar.
– Det drar nog till sig ett speciellt klientel av studenter som är intresserade av den biten. Jag upplever också att vi har gott rykte ute på arbetsplatserna, säger Linus Lindén.
Han är mycket nöjd med både handledare och arbetsuppgifter.
– Det roligaste är att få lära sig mycket nytt. Jag har blandat läkemedel och hållit i både in- och utskrivningssamtal. Handledarna har varit väldigt pedagogiska och kunnat förklara på ett bra sätt när jag har haft frågor. Jag har aldrig känt mig utnyttjad som gratis arbetskraft utan att jag själv bett om det, de dagar när det varit jättemycket att göra.
Fem förbättringsförslag för vfu från Vårdförbundet Student
Vårdförbundet Student listar en rad önskvärda förbättringar i sin rapport. Här är några av dem.
Bättre tillgång till Kliniska Träningscentrum (KTC), där studenten på egen hand kan öva på viktiga moment.
Mer utrymme för lärande och reflektion tillsammans med handledare i anslutning till arbetspasset.
Inför peer learning, en lärandemodell där studenter arbetar tillsammans i par med bland annat problemlösning med handledaren som stöd.
Scheman bör meddelas två veckor i förväg.
Färre teoretiska inlämningsuppgifter samtidigt som vfu:n. Det skapar stress.
En i gänget direkt
Under sina många vfu-perioder har Linus Lindén fått insyn i arbetsmiljön på olika ställen, något som hjälpt honom att välja karriärväg. Han har redan fått anställning på en av sina forna vfu-platser, inom äldrepsykiatrin. Där början han jobba heltid efter examen i december.
– Jag kände mig som en i gänget direkt. Nu vet jag att jag får trevliga framtida kollegor.
På Röda Korsets högskola finns en pågående dialog mellan studentkåren och utbildningsansvariga angående vfu. Linus Lindén sitter också med i en grupp med representanter från olika delar av vården, som tillsammans ska verka för att förbättra vfu:n i hela Region Stockholm. Utifrån det arbetet hade han gärna velat se mer detaljerad statistik, även bland de som fått dåliga resultat i Vårdförbundet Students enkät.
– Det borde även ligga i verksamheternas intresse att se på vilka punkter de behöver bli bättre, säger Linus Lindén till Vårdfokus.