Frågeakuten

Vårdfokus experter svarar på frågorna som rör arbetslivet
Frågeakuten  |  Pension

Ingen pension betalas in

Ingen pension betalas in
Illustration: Anna Windborne-Brown

Bemanningsföretaget där jag arbetar påstår att de inte behöver betala in pension åt mig. Så kan det väl inte vara?

30 januari 2021
Dela artikeln

Svar: Till den allmänna pensionen måste alla arbetsgivare betala in varje månad. Om företaget där du arbetar inte har kollektivavtal är det däremot inte självklart att du har rätt till tjänstepension. Saknas kollektivavtal måste du som arbetstagare göra en enskild överenskommelse med arbetsgivaren när du anställs. Det ska då skrivas in i ditt enskilda anställningsavtal att de ska betala tjänstepension, hur mycket de ska betala in varje månad, var pengarna ska placeras samt hur du får insyn i förvaltningen.

Fråga Vårdförbundet Direkt!

Har du en fråga? Du som är medlem i Vårdförbundet kan ringa direkt till 0771-420 420 eller ställa din fråga på webbenHär hittar du fler frågor från Frågeakuten!

Vårdfokus nyhetsbrev

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss i vården. Gratis varje vecka direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Vårdfokus sparar mina uppgifter
Skickar formuläret...

Anställning

arbetsmiljö

Arbetstider

Chef

covid-19

etik

ledighet

Lön och avtal

Löneutveckling

pension

sjukskriven

Student

Övriga frågor