Frågeakuten

Vårdförbundets medlemsservice svarar på aktuella frågor som rör arbetslivet
Frågeakuten  |  Frågeakuten

Måste jag berätta om min bisyssla?

Måste jag berätta om min bisyssla?
Illustration: Anna Windborne-Brown

Av olika skäl skulle jag vilja pröva på att arbeta hos en annan arbetsgivare på min fritid. Måste jag verkligen berätta för min chef på regionen att jag kommer att arbeta extra hos en annan arbetsgivare? Det är ju min fritid och jag kan ju göra vad jag vill med den, eller hur?

4 september 2023

En bisyssla innebär en sysselsättning som du har vid sidan av den ordinarie anställningen. Som arbetstagare har du en stark lojalitetsplikt gentemot arbetsgivaren. Det innebär att du vanligtvis behöver samråda med din chef innan du tar en bisyssla. För den som är anställd av regionen finns det inskrivet i kollektivavtalet Allmänna bestämmelser att du som medarbetare behöver anmäla om du vill arbeta extra hos en annan arbetsgivare.

Du anmäler bisysslan till din chef och lämnar då de uppgifter som din chef behöver för att göra en bedömning. Din chef kan neka dig bisysslan om den påverkar ditt arbete negativt, om det är en konkurrerande verksamhet eller om den anses skada förtroendet för arbetsgivarens verksamhet. Om du får bisysslan godkänd, se då till att få detta skriftligt från din chef.

Fråga Vårdförbundet!

Har du en fråga? Du som är medlem i Vårdförbundet kan ringa direkt till 0771-420 420 eller ställa din fråga på webbenHär hittar du fler frågor från Frågeakuten!

Vårdfokus / Nyhetsbrev

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för dig i vården. Gratis varje vecka direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Vårdfokus sparar mina uppgifter
Skickar formuläret...