Frågeakuten

Vårdfokus experter svarar på frågorna som rör arbetslivet
Frågeakuten  |  Anställning

Rätt uppgifter i anställningsavtal

Rätt uppgifter i anställningsavtal
Illustration: Anna Windborne-Brown

Vad ska finnas med i ett anställningsavtal/kontrakt?

2 februari 2020

Svar: Anställningsavtalet/kontraktet ska innehålla uppgifter om arbetsgivaren, dina personuppgifter, arbetsplats och vad du är anställd för att göra samt yrkesbenämning. Dessutom anställningsform (tillsvidare-, prov- eller visstidsanställning) samt datum när du anställdes, överenskommen lön, vilket löneår lönen är satt i samt en hänvisning till vilket kollektivavtal som gäller. Om arbetsgivaren inte har kollektivavtal ska du vara på din vakt. Då måste i princip allt som finns i ett kollektivavtal skrivas in i ditt anställningsavtal.

Fråga Vårdförbundet Direkt!

Har du en fråga? Du som är medlem i Vårdförbundet kan ringa direkt till 0771-420 420 eller ställ din fråga på webben.

Här hittar du fler frågor från frågeakuten!

Vårdfokus nyhetsbrev

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss i vården. Gratis varje vecka direkt i din inkorg.

Anställning

arbetsmiljö

Arbetstider

Chef

covid-19

etik

ledighet

Lön & avtal

Medlemskap

pension

sjukskriven

Student

Övriga frågor