”Jag litar på mina medarbetare fullt ut och det tror jag att de känner”

Laila Davidsson, biträdande verksamhetschef på Cederkliniken i Piteå, är nominerad till Årets vårdchef. Genom att nappa på de anställdas idéer har chefen varit med och utvecklat klinikens egna modell för att hjälpa patienter med psykisk ohälsa – och de har fått bättre arbetsmiljö på köpet.
– Det känns spännande och överväldigande. Men jag gillar inte att stå längst fram utan är mer den som lyfter fram andra.
Så kommenterar Laila Davidsson nomineringen till Årets vårdchef, ett pris som delas ut av Vårdförbundet varje år till en medlem i chefsledet. Hon är i grunden sjuksköterska, eller ”vanlig bonnsyrra” – som hon själv säger.
”En berg- och dalbana”
Efter sexton år i vården fick hon 2010 frågan om hon ville bli enhetschef för Cederkliniken, en ny primärvårdsmottagning inom Praktikertjänst i Piteå. Sedan dess har vårdcentralen växt till 40 medarbetare som har 11 000 listade patienter. Resan har stundtals tagit på krafterna.
– Det har varit en berg- och dalbana. Jätteroligt, spännande möten med många fantastiska människor, men också slitsamt och jobbigt. Vi växte oerhört fort från början och som chef skötte man om allt – från inköp av kaffebryggare till EKG -utrustning, säger Laila Davidsson.
Arbetsglädjen tog stryk
Hon är nominerad till chefspriset för sitt arbete med att minska stressen hos personalen genom att vara öppen för nya sätt att jobba på. Under några år ledde den snabba expansionen till att arbetsglädjen på kliniken tillfälligt tog stryk.
– Alla märkte att det snurrade på i ett vansinnigt tempo och vi var för stora för våra lokaler. Jag hade en stor personalgrupp, personal på två ställen och det var allmänt rörigt. Vi hade svårt att få rutiner och flöden på plats, särskilt för patientgruppen med psykisk ohälsa, säger Leila Davidsson.
När hon fick ett förslag från en nyanställd samtalsbehandlare om att börja arbeta med en ny modell kring den stora gruppen med psykisk ohälsa nappade chefen direkt. Med tiden utvecklade de en egen arbetsmodell för omhändertagande: cedermodellen.
Laila Davidsson
Ålder: 51 år.
Bor: Villa i Piteå.
Familj: Man och två vuxna söner. Hunden Kira, en blandras av siberian husky-typ.
Fritid: Internationell mästerskapsdomare i konståkning. Ägnar mycket tid åt idrotten och reser ofta. "Man måste vara påläst, snabb i tanken och ha ett visst mått av självförtroende."
Arbetar som: Biträdande verksamhetschef på Cederkliniken i Piteå, en del av Praktikertjänst.
Aktuell: Nominerad till Årets vårdchef av Vårdförbundet.
Karriär: Utbildad sjuksköterska i Boden på Vårdhögskolan, examensår 1994. Jobbade på akutmottagning och inom akutsjukvården i Piteå tio år. Bytte till arbete på vårdcentral 2004 och blev primärvårdschef 2010. Delägare i kliniken 2018.
Förebild: Mamma, som är pensionerad distriktssköterskebarnmorska och före detta fackligt aktiv som ordförande i Vårdförbundet Piteå. ”Från henne jag fått min grund, min trygghet och mitt sociala rättvisepatos. Hon är en som andra vänder sig till naturligt."
”Försöker normalisera livets skiftningar”
Steg ett för patienter som söker vård för psykisk ohälsa är numera att gå på en timmes allmän informationsträff som mottagningen anordnar varje vecka. Där får sjuka lära sig om problem som stress, ångest, trötthet och lätt nedstämdhet och vad man kanske kan göra själv för att må bättre.
– En timmes föreläsning av personalen i vårt psykosociala team som pratar om egenvård, sömn, kost och motion, säger Laila Davidsson.
Steg två efter föreläsningen är besök hos en samtalskontakt för att kartlägga och åtgärda problemen. Först därefter, i steg tre, bokas en läkartid efter samråd med samtalsbehandlaren.
– Vi försöker koncentrera psykisk ohälsa på en annan profession än läkare först om inte de i triageringen uppfattar att det är allvarligare ohälsa. Vi försöker normalisera livets skiftningar och visa vad man kan göra och ge så många som möjligt en insats snabbt, säger Laila Davidsson.
Snabba insatser hos rätt behandlare
För de patienter som behöver snabb läkarkontakt finns avsatta tider mellan kurator och läkare två dagar per vecka. Personer med psykisk ohälsa kan alltså få träffa både en samtalskontakt och läkare inom en vecka om behovet finns.
Arbetssättet har lett till färre och kortare sjukskrivningar bland patienterna och nöjdare personal som tycker de kan göra ett gott arbete.
– Det var jobbigt när modellen sjösattes för det var en genomgripande förändring. Ett helt nytt sätt att tänka, säger Laila Davidsson.
Förenklat rutiner runt sjukskrivningar
Cederkliniken har också under hennes ledning utvecklat nya sätt att hantera sjukskrivningar. Förutom en rehabkoordinator har mottagningen infört en sjukskrivningssamordnare. Personalen har skapat en autoanamnes där patienten får skriva om sin livssituation innan vårdbesök, för att förenkla läkararbetet. På kliniken delar personalen även ut informationsblad om sjukskrivningsreglerna gentemot Försäkringskassan och arbetsgivaren.
– Att vara sjukskriven i en psykisk diagnos är en komplicerad sak för många patienter som kanske aldrig varit det förut, säger Laila Davidsson.
De nya arbetssätten kring patientgruppen som söker vård för psykisk ohälsa har lett till en betydligt bättre arbetsmiljö för personalen upplever chefen.
– Och patienterna fick ett bättre omhändertagande.
Mamman sjuksköterska och största förebilden
Laila Davidsson tror att hennes egen kliniska erfarenhet gör henne till en god vårdcentralsledare. Det och hennes mamma, som var distriktssjuksköterska, har gett henne en god grund att stå på säger hon.
– Jag är väldigt trygg, stabil och förutsägbar i mitt ledarskap. Jag litar på mina medarbetare fullt ut och det tror jag att de känner. Jag kan se det bästa i alla och att under rätt förutsättningar har alla chansen att nå sin fulla potential. Jag måste tro på min verksamhet till 100 procent, kunna backa upp och ställa mig bakom den – annars är man inte en bra chef.
Vårdförbundets pris ”Årets vårdchef”
Vårdförbundets pris Årets vårdchef går till en chef som ”genom sitt ledarskap utvecklar hälso- och sjukvården till en nära personcentrerad vård, som utgår från varje persons förmågor, vilja och behov.
Vinnaren utses den 28 november tillsammans med vinnare av Vårdförbundspriset i samarbete med Folksam. Prissumman är på 50 000 kronor till vinnaren personligen.
De andra finalisterna bland vårdchefer är Martina Gårder, vårdenhetschef Neurologiska kliniken Capio St Görans sjukhus i Stockholm och Johanna Ling, regionchef på Kry primärvård i Skåne.
I nomineringstexten till Årets vårdchef beskrivs Laila Davidsson som skicklig i att göra personalen delaktig, våga nappa på deras idéer och få alla anställda med på tåget.
– Ska man göra en stor förändring måste hela personalstyrkan vara med. Även om man gör en förändring på en yrkesgrupps område måste alla vara medvetna om det, säger Laila Davidsson.
Det har krävt tid och kraft medger hon. Hon jobbar också mycket med kulturen mellan olika professioner.
– Vi samtalar om hur vi pratar både med varandra och om patienterna. Här är det inte ”mina” och ”dina” patienter utan mer: vem löser problemet bäst och hur gör vi det tillsammans?
Motiveringen till prisnomineringen
”Laila Davidsson är en nytänkande chef som gillar att omvärldsspana, ifrågasätta och prova nytt. Under hennes ledarskap har verksamheten vuxit från 9 till 40 anställda och från noll till 11 000 listade patienter. En utveckling att vara stolt över, men som också blev krävande. När stressen till sist hotade arbetsglädjen var hon en av dem som tog fram åtgärder som fick allt att vända.
Med en ny modell för sjukskrivningsprocessen och ett nytt sätt ta hand om patienter som led av psykisk ohälsa skapades kortare väntetider, färre sjukskrivna patienter – och en god arbetsmiljö. En chef som gör personalen delaktig – för utan deras engagemang, ingen framgång. Hon skapar trygghet och hjälper medarbetarna att se sina styrkor, att växa tillsammans och att fortsätta utveckla den personcentrerade vården. Hela tiden utifrån patienternas och medarbetarnas perspektiv.”