Frågeakuten

Vårdförbundets medlemsservice svarar på aktuella frågor som rör arbetslivet
Frågeakuten

Måste en uppsägning vara skriftlig?

Måste en uppsägning vara skriftlig?
Illustration: Anna Windborne-Brown

Jag jobbar på regionens sjukhus och har precis fått reda på att jag fått jobbet jag sökt som sjuksköterska på en privat mottagning. Hur säger jag upp mig från sjukhuset? Måste det vara skriftligt?

Vårdförbundet rekommenderar att du alltid lämnar in din uppsägning skriftligt. I flera kollektivavtal är det dessutom ett krav att du säger upp dig skriftligt medan andra avtal saknar denna bestämmelse. Fördelen med att säga upp sig i skriftlig form är att det kan vara svårt att bevisa vad ni kommit överens om ifall det endast finns en muntlig överenskommelse. Ord står då mot ord.

Fråga Vårdförbundet

Här svarar Vårdförbundets rådgivare på frågor från dig som är medlem. Har du en fråga? Ring direkt: 0771-420 420. Eller ställ din fråga på webben: vardforbundet.se. Läs mer från Frågeakuten.

Vårdfokus / Nyhetsbrev

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för dig i vården. Gratis varje vecka direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Vårdfokus sparar mina uppgifter
Skickar formuläret...