Frågeakuten

Vårdfokus experter svarar på frågorna som rör arbetslivet
Frågeakuten  |  Meddelarfrihet

Får jag skriva en insändare?

Får jag skriva en insändare?
Illustration: Anna Windborne-Brown

Har jag som anställd rätt att skriva insända­re där jag beskriver hur underbemannade vi är på vår arbetsplats i äldreomsorgen?

30 januari

Svar: Alla anställda i staten, regioner och kommuner (offentligt anställda) har rätt att lämna uppgifter, uttala sig om arbetsförhållanden med mera i media. Detta kallas meddelar­frihet. Meddelarfriheten gäller inte för vissa sekretessbelagda uppgifter som till exempel avser vårdtaga­res hälsotillstånd och annan personlig information. Meddelarfriheten gäller inte heller för anställda i privata företag.

Fråga Vårdförbundet Direkt!

Har du en fråga? Du som är medlem i Vårdförbundet kan ringa direkt till 0771-420 420 eller ställ din fråga på webben.

Här hittar du fler frågor från frågeakuten!

Vårdfokus nyhetsbrev

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss i vården. Gratis varje vecka direkt i din inkorg.

Anställning

arbetsmiljö

Arbetstider

Bemanningsbranschen

Chef

covid-19

Delegering

Ersättningar

etik

kollektivavtal

ledighet

Lön & avtal

meddelarfrihet

Medlemskap

nyanställd

Omplacering

pension

sjukskriven

Student

tjänstledig

Villkor