Arbetsmiljön blir sämre och sämre
Jag arbetar som chef. Verksamheten jag ansvarar för har under lång tid haft problem med personalflykt, arbetsmiljö, sjukskrivningar. Jag känner mig kringskuren i mina befogenheter och att jag inte kan ta ansvar för denna verksamhet längre. Vad ska jag göra?
Svar: En kraftfull åtgärd och signal du som chef kan göra, när alla andra åtgärder är uttömda, är att avsäga dig ditt arbetsmiljöansvar. Då delegeras arbetsmiljöansvaret tillbaka till din chef.