Frågeakuten

Vårdförbundets medlemsservice svarar på aktuella frågor som rör arbetslivet
Frågeakuten

Måste det inte finnas skyddsombud?

Måste det inte finnas skyddsombud?
Illustration: Anna Windborne-Brown

På min arbetsplats finns det inget skyddsombud. Måste det inte finnas det?

På alla arbetsplatser som har minst fem anställda ska det utses ett skyddsombud. Det går också bra att vara flera skyddsombud på en arbetsplats. I Vårdförbundet är skyddsombudet också förtroendevald. Det är medlemmarna i Vårdförbundet som väljer förtroendevald/skyddsombud. Om du är den enda medlemmen i Vårdförbundet på arbetsplatsen kan du välja dig själv som förtroendevald. Att det ska finnas skyddsombud regleras i 6 kap. 2 § arbetsmiljölagen.

Fråga Vårdförbundet

Här svarar Vårdförbundets rådgivare på frågor från dig som är medlem. Har du en fråga? Ring direkt: 0771-420 420. Eller ställ din fråga på webben: vardforbundet.se. Läs mer från Frågeakuten.

Vårdfokus / Nyhetsbrev

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för dig i vården. Gratis varje vecka direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Vårdfokus sparar mina uppgifter
Skickar formuläret...