Covidtest på kollegor

Vilka regler gäller om chefen anmodar oss att genomföra provtagning på kollegorna för att covidtesta på arbetsplatsen?
Svar: Det finns inga hinder för att testa personal på samma sätt som man testar patienter. Metod och testmaterial måste vara likadant oavsett vem det tas prov på. Om man börjar testa personal på arbetsplatsen är en förutsättning att det är helt klart att det är frivilligt för medarbetarna att testa sig. Det är bara smittskyddsläkaren som kan tvinga fram testning med stöd av smittskyddslagen.
Vid testning på arbetsplatsen blir medarbetarna patienter och då bör arbetsgivarens vårdgivaransvar beträffande följande delar klargöras.
- Såväl testning som provsvar ska journalföras. Hur ska det gå till? Är det i verksamhetens ordinarie journalsystem? Lägger man upp en journal för de medarbetare som testas?
- Vem informerar om provsvaret? Det är inte lämpligt att provtagaren, som är kollega, informerar. Det kan till exempel i stället vara bättre att varje medarbetare som provtagits får information direkt av labbet.
- Finns det en patientförsäkring som även täcker medarbetarna när de är patienter om något går fel vid provtagningen?
Detta är frågor som arbetsgivaren/vårdgivaren ska besvara före provtagningen. När det gäller frågan om det ingår i arbetsuppgifterna är svaret ja, om man ser det som att personalen i och med provtagningen blir patienter.